Pages

Tuesday 26 April 2016

VACATION: MEDAN, INDONESIA (Day 1)

Assalammualaikum. Hye guys..

I just got back from Medan, Indonesia for my final trip. I'm excited sebab first time nak pergi Indonesia. I'll share my trip from Medan-Parapat-Brastagi- Medan. So here we go! We arrived Kuala Namu airport around 8 a.m (local time). Sampai je, local tour guide dah tunggu, naik bas and go to our destination, Parapat. Bas kat sana so far okay je cuma a lil bit different dari bas persiaran kita kat Malaysia ni which is dari segi aircond. Bas kat sana ada aircond tapi kedudukannya di atas, tempat biasa letak barang. So, if barang terlalu banyak akan tutup aircond. Tu je lah beza sikit. Perjalanan ke Parapat dalam lebih kurang 4 jam. Disebabkan dah terlalu lapar, local tour guide Pak Rahmat dan Pak Adi bawak kami semua makan di restoran Cindelaras yang popular dengan nasi ayam penyet.

Original nasi ayam penyet Indonesia. sambal dia tu perghhhh.

Perut pun dah kenyang. Kemudian kami dibawa ke Paten shop. Paten shop ialah kedai yang menjual makanan tradisional masyarakat disini. Macam-macam jenis snek tradisional. Namanya tersangatlah unik. Ting-Ting, Tung-Tung Tong-Tong dan macam-macam lagi lah. Jangan risau, tester dah siap terhidang. Yaa kalau nggak dibeli jugak nggak mengapa..



Selesai shopping segala macam snek tu, kami pun teruskan perjalanan yang sangat lama untuk ke Parapat. Tapi trust me, you will never get bored sebab view sangat-sangat cantik. Nak-nak pulak bila dah dekat dengan kawasan Parapat and boleh enjoy view Danau Toba yang sangat famous dengan kisah lagendanya.

Beautiful view of Lake Toba

Di Parapat, kami bermalam di Danau Toba Cottage. Bilik okay je tapi takde lah selesa mana cuma kalau setakat tidur semalaman tu okay lah. Kami diberitahu, di Indonesia especially kawasan terpencil kalau bangun pagi sebelum mandi, make sure biarkan air terpasang dulu dalam 30-45 minit sebab air kat sini lambat panas katanya. 

ini lah dia Danau Toba Cottage.

View berdekatan Danau Toba Cottage

Pada malamnya, kami dibawa untuk makan malam di Atsari Hotel. Dinner kat Atsari Hotel best sebab dapat tengok performance dari staff hotel yang menyanyikan beberapa lagu tradisional masyarakat disini dan kami juga ditarik untuk menari bersama. Hahahaa


Dessert di Atsari Hotel, bagi aku tak berapa sangat sebab
rasa dia macam makan segedabak cincau


Okay itu lah cerita di Parapat untuk first day. To be continue.....





No comments:

Post a Comment